Att bearbeta sorgen

Jag har läst igenom mitt förra inlägg tiotals gånger under dagen, för att se om det verkligen är sant det jag skrivit. Jag har också läst alla kommentarer och meddelanden jag fått många gånger om. Jag behöver se era ‘jag beklagar’ meningar framför mig. Jag behöver få se foton på Julia. Jag behöver läsa, skriva och titta. Om och om igen. Även om allt detta gör ont i hjärtat. Detta är mitt sätt att bearbeta min sorg.

Jag klarar dock inte av att tala om henne. Jag vill inte höra dig säga ‘det är livets gång’. Jag vill inte höra dig fråga hur det gick till eller varför. Jag vill inte höra någon nämna hennes namn eller säga hur fin hon var. Jag klarar inte av att prata om henne. Inte ännu.

Samtidigt som jag vill tänka på henne och dagarna som varit, så vill jag helst stänga av. Inte tänka alls. Då jag tänker så blir jag bara ledsen och vill skrika in i en dyna tills rösten tar slut. Men om jag inte tänker så finns hon inte, inte ens i mina tankar. Jag är inte redo att acceptera att hon inte finns längre. Inte redo att släppa taget.

Idag har jag legat i soffan med näsduk i ena handen och en kylpåse i andra. Det bränner och värker i mina ögonlock. Tårarna har runnit mest hela dagen. Jag har legat och sett på hennes matskål och hennes leksakskorg. Filten hon låg på sista gången, hennes medicinburkar och koppel. Golvet hon gick på och soffan hon brukade ligga i. Det har varit tungt.

Det är för tungt att vara kvar här just nu. Imorgon åker jag tillbaka till Vasa, för att förhoppningsvis få lite avstånd till allt. Kanske kunna börja förstå situationen bättre snart. Börja förstå att jag aldrig kommer att se Julia mer. Börja förstå att hon verkligen inte finns bland oss längre.

Jag känner fortfarande av en viss ilska, en ilska att någon tog henne ifrån mig. Känner också av en lättnad, en lättnad över att jag inte behöver oroa mig för henne längre. Störst är ändå saknaden. Jag saknar henne, min vän.

Julia

4 reaktioner på ”Att bearbeta sorgen

Kommentera

