En dag som läroavtalsstuderande

” Skulle gärna höra mer om hur det fungerar med läroavtalsstudier? ” . Det var någon av er som ville veta mera om hur det riktigt fungerar det här med läroavtal. Jag skall försöka skriva ihop några inlägg om det. Eftersom jag så gott som hela September rest Vasa-Tammerfors, tänkte jag ni skulle få se hur en dag här för mig sett ut. En dag som läroavtalsstuderande.

För er som missat så är Kosmetolog yrket jag siktar på och Tammerfors är platsen jag åker till nu som då för lite teoretisk och praktiskt lärdom. Där i mellan befinner jag mig ute i arbetslivet som vilken arbetstagare som helst. Såhär ser i alla fall en typisk Tammerfors resa ut då jag har flera skoldagar i rad och sover över där:

Väckning 05.30. Dricker kaffe, rastar Bianca och gör mig redo. Kl. 06.30 är det start mot tågstationen. Småtrött och frusen. Kl.07.00 åker tåget iväg.img_9493 (1)Kl.08.56 är jag framme i Tammerfors, går raka vägen till skolan. Det tar ungefär 15 minuter.bild 1 (2)I skolan har vi antingen teori eller praktiska övningar. Jag har ingen ”egen” klass, utan byter klass då jag byter kurs. Det här ser inte så annorlunda ut jämfört med andra skolor. Det är de vanliga PP-presentationerna och sådär. Har vi praktiskt kan det hända att vi t.ex. övar ansiktsmassage eller ansiktsbehandling på varandra. Denna månad har vi gått igenom ansiktsbehandlingar, tidigare har det varit fotvård och kroppsbehandlingar. Har vi teori slutar vi ofta kring 15-tiden, annars kan det gå till 16-tiden. Antingen stannar jag kvar och styr stegen mot Omenahotelli, eller så tar jag tåget hem igen. Beroende på hur skoldagarna ser ut.bild 2 (2)Sover jag på hotell så har det alltid varit Omenahotelli. Oftast blir det en liten powernap efter skolan. Sedan kanske en sväng på stan, en promenad eller bara slötittande av serier i hotellsängen. Ofta orkar jag inte göra så mycket skolrelaterade saker, fast jag borde.

bild 3 (2)Samma dag jag skall åka hem tar jag hela mitt pick och pack och går till skolan på morgonen. Går sedan raka vägen därifrån till tåget. På tåget hem försöker jag renskriva mina anteckningar, eftersom det är en finsk skola och allt går på finska så blir det mycket råddiga anteckningar. Sen finns det ofta tid för att blogga lite, precis som nu i skrivande stund.
img_00222,5 eller 3 timmar senare, beroende på tåg, är jag hemma igen. Är alltså hemma kring 18 eller 19-tiden på kvällen. Då blir det oftast en promenad med Bianca och sedan bums i säng. Följande dag kan vara jobbdag eller ledig dag. Och så börjar det från början igen. Det är ganska tunga dagar, med finsk teori och långa resor. Såhär har mina dagar sett ut nu sedan sista augusti, rest fram och tillbaka många gånger per vecka. Fast idag var min sista Tammerfors dag för detta år, så skönt!

4 reaktioner på ”En dag som läroavtalsstuderande

  1. Wow, och än en gång en eloge för att du studerar på finska, det är säkert tyngre än att studera på svenska! Jag har bara gått ett par valbara kurser på finska under mina utbildningsår, och fastän jag är bra på finska har det varit jobbigt.

    1. Tack så mycket. Javisst är det tungt, speciellt eftersom jag inte är någon höjdare på finska heller. Men jag lär mig ju mera hela tiden på detta vis 🙂 Ibland tänker jag dock att jag säkerligen går miste om ganska mycket information, just i och med att det är på finska. En del far förbi öronen om vi säger som så. Men det fanns ju inget svenskt alternativ för mig så, det är som det är 🙂

Kommentera

