”Du har ju jättelång väg hem”

” Känner du någongång att det är jobbigt att bo så långt borta från släkten och de gamla vännerna? Du har ju jättelång väg ”hem” och säkert fullt upp på shemat. Hur löser du det? ”

Såhär löd en annan fråga jag fick då jag bad er fråga fritt. Det här är något jag tänker på ganska mycket och något som tidvis är tungt att leva med, att bo så långt från hemorten. Jag skulle kunna skriva tusen inlägg om just detta ämne, men jag skall försöka hålla mig ganska kort och koncist.

Jag har alltså växt upp på Kimitoön, i Södra Finland. Vilket betyder att jag idag bor ungefär 400 km ifrån mina föräldrar. Jag kan inte åka till dem på en söndagskaffe, se mina bröders fotbollsmatcher en torsdagkväll eller rasta mammas hundar på lunchpausen. Eller kan och kan, klart jag kan åka dit en dag och hem nästa. Men det blir mera stress än nöje för min del att åka ner för en natt. I och med att min familj är delad i två behöver jag ofta mera tid för att hinna träffa alla. Då jag en gång åker ner så vill jag gärna ha tiden att träffa alla också.

Under mitt första år i Vasa besökte jag hemorten rätt så ofta. Allt efter att jag blivit mera hemmastadd i Vasa har det blivit mera sällan. Nuförtiden besöker jag min hemort väldigt sällan, faktiskt. På gott och ont. Det är kanske fult att säga såhär, men där finns mycket jag inte saknar. Det är absolut en fin ort, inget ont om det. Min familj är guld värd. Men där finns också saker och situationer jag inte känner mig bekväm med.IMG_9877

I dagens läge har jag egentligen inga vänner kvar på Kimitoön, inga som jag umgås med eller har kontakt med. Där finns endast familj och släkt, vännerna finns i Vasa och Åbo.

Min mamma besöker Vasa rätt så ofta, hon har sina rötter här och kommer gärna hit nu som då. Så henne träffar jag ibland varannan och ibland var femte månad. Min pappa och hans familj träffar jag mera sällan, eftersom de också besöker Vasa mera sällan. Dem träffar jag tyvärr ofta så sällan som två-tre gånger per år. Mina vänner bosatta i Åbo lika sällan.

Samtidigt som det är tungt ibland så upplever jag det också skönt. Från att vara van med att du känner eller i alla fall vet alla du möter i mataffären eller på vägen till jobbet till att du kan besöka mataffären och du ser bara främlingar. Jag trivs bättre med att inte känna alla hela tiden. Jag känner mig friare i Vasa än vad jag någonsin gjorde på Kimitoön. Det finns mycket skillnader med att bo på en liten ort och i en större stad, men den diskussionen får komma i ett annat inlägg.

Det absolut tyngsta med att bo så långt ifrån är då det händer oväntade saker, med familj, vänner och djur. Då man vet att man borde och vill vara där, men avståndet sätter stopp. Då kommer skuldkänslorna. För ja, jag känner en viss skuld över att jag tagit väskan och stuckit 400 km bort från vad som en gång var mitt hem. Fast jag vet att det var exakt det jag behövde för att hitta mig själv här i livet.

Så svaret på din fråga är egentligen; Ja, jag upplever att det är tungt ibland, ofta. Men eftersom jag trivs så otroligt bra i Vasa och inte kan tänka mig att bo någon annanstans just nu så klarar jag av det. Jag löser det så enkelt som att min familj besöker mig då de kan och jag besöker de då jag kan och hinner. Det är inte bara upp till dig att åka hem, besöket kan ske tvärtom också.

2 reaktioner på ””Du har ju jättelång väg hem”

  1. Vilket fint inlägg! Jag känner också igen mig till viss del, fastän jag flyttade bara drygt 100 km. Visst har jag några ungdomskamrater kvar i Karleby, men det är sällan vi träffas. När jag far dit satsar jag på att träffa mamma och pappa, vilket för min del också är enklare än för dig, eftersom de fortfarande är ett par. Men jag vill inte tillbaka. Jag behövde komma bort därifrån för att kunna andas…

    1. Känner samma sak som du, behövde komma iväg för att kunna andas. Tur så kan man lätt höras på både telefon och sociala medier idag, så kontakt kan man ju ha dagligen om man så vill, trots att man ses mera sällan.

Kommentera

