Kommer du att bo i Österbotten i hela ditt liv?

Nu skall jag svara på några av era frågor, som ni snart märker har jag svårt för att svara kort. Därför kommer jag att skriva skilda svarsinlägg på de frågor jag inte besvarar här.

Kommer du att bo i Österbotten i hela ditt liv?

– Så som det känns nu så Ja. Men livet är rätt så oförutsägbart, och man vet aldrig vart man hamnar. Jag har aldrig trivts så bra någon annanstans som jag trivs här, så därför skulle jag inte ha något emot att stanna här. Däremot känns det såklart långt hemhem ibland. Och om jag tänker på framtiden där jag gärna ser att barn ingår, så känns det lite vemodigt att de skall ha så lång väg till sina morföräldrar. Men svaret just nu är nog, Gärna.

Vad vill du i framtiden? Barn? Giftermål? Flera hundar?

– Här är nog nästan svaren ja, ja och ja. Sådär korta framtidsplaner är väl ungefär att bli klar kosmetolog, jobba några år där jag jobbar nu och sedan vore drömmen att öppna en egen salong i en del av vårt egnahemshus, som vi förhoppningsvis har en dag. I framtiden ser jag gärna en ring på fingret, små fötter som springer runt och eventuellt en hund till. Jag trivs bra med att bara ha en hund, men jag misstänker att jag någongång under Biancas livsstid kommer att skaffa en till. Fast jag är hundmänniska ser jag också en katt med i vardagen, längre fram.

Villaavslutning saramariaexenia.wordpress (5)

Vilka bloggar läser du?

-Jag hinner tyvärr inte alltid läsa så många bloggar som jag vill. Då jag har tid så går jag gärna in på Facebookgruppen Finlandssvenska Bloggare och klickar på alla länkar som ser intressanta ut. Så gott som dagligen eller i alla fall varannan dag kollar jag in Fina Christina, Danielas Dagbok, Karolinas Kaos och Ziios blogg. De finns alla länkade här i högra spalten.

Vad var det som fick dig att vilja fortsätta studera till kosmetolog?

-På nian funderade jag starkt på att söka in till kosmetolog. Valet stod då mellan servitör och kosmetolog, jag valde servitör. Ett val jag inte ångrar, tvärtom. Då var det rätt för mig att välja servitör och jag har lärt mig så mycket otroligt av den utbildningen och de jobben. Under Estenom studierna märkte jag snabbt att jag hade ett brinnande intresse för hudvård. Under hudvårdskursen då mina klasskamrater suckade och jämrade sig över den tråkiga och jobbiga kursen så hade jag the time of my life. Då vi hade kurser som involverade mode och trender var situationen omvänd. Huden är ett otroligt intressant ämne! Tyvärr hade vi rätt så lite hudvård på Estenom, därför ville jag fortsätta till kosmetolog och lära mig mera om just hudvård och huden och allt vad de innebär. Förslaget om läroavtal kom från min chef och jag nappade snabbt på förslaget.

Riitta Vaara 2 (51)

Har du några recepttips på vardagsmat som är gott och ganska lättlagat?

-Jag brukar plocka på mig Pirkka tidningarna som man får gratis i mataffären. Där finns färdiga, enkla och snabba recept att följa. Jag har svårt att följa recept så jag tar oftast bara inspiration och idéer. Några snabba tips kommer i alla fall här:

Olika puresoppor. Koka 600 g av t.ex. broccoli, blomkål, batat, morot eller potatis och purjolök eller en valfri blandning av dessa i  1 liter vatten med buljong, mixa med en stavmixer, tillsätt grädde och kryddor.

Grynostplättar eller Grynostpannkaka. Vispa ihop 250 g grynost, 2 ägg och lite salt med en handvisp eller stavmixer. Låt svälla en stund, klicka sedan ut små plättar på ett baklåtspapper och grädda ca 15 minuter i 175 grader. Jag har även gjort det som en tunn pannkaka i en ugnsform ibland.

Broilerlår i ugn med ugnsrotsaker, enklare än så blir det inte. Varför inte bananplättar? Eller Arabisk linssoppa som jag tipsade om här, den är supergod! Vill man ha kött i den så kan man tillsätta t.ex. maletkött eller chorizokorv. Jag kan försöka dela med mig av lite mera recept i fortsättningen, om det är något som intresserar.Bananplättar saramariaexenia.wordpress (3)

Där hade ni svaren på några av frågorna, hoppas ni som frågade fick svar på det ni ville. Verkligen bra frågor ni ställt. De andra frågorna besvarar jag snart. Nu skall jag och Bianca åka på en playdate, ha en fin lördag!

2 reaktioner på ”Kommer du att bo i Österbotten i hela ditt liv?

Kommentera

