Säg inte Nej!

I Måndags började jag och Lilla B en valpkurs här i Smedsby. Hon är väl ingen valp längre, tänker ni. Kanske inte det, tänker jag. Orsaken till att jag valde att delta i denna kurs var för att vi inte ännu gått någon kurs, vi var tvungna att avbryta den förra p.g.a. slipped tendon situationen. Också för att hon behöver träning och stimulans. För att hon behöver få komma ut och se andra hundar och annan miljö. För att matte skall få sig en spark där bak och för att det finns absolut inget negativt med att gå på hundkurs.

Första gången fick vi mest stå och lyssna. Hundarna fick öva på att varva ner och bekanta sig med såväl miljö som situation. Tanja som håller kursen berättade om de fem belöningsalternativen för en hund. Godis, Leksaker, Fysisk beröring, Muntligt beröm och Yttre belöningar. Vi pratade lite om hundträning överlag, vad vi vill få ut av vår träning och vad som är viktigt att tänka på.

Vår utmaning till nästa vecka var att vi inte får säga NEJ åt hunden. Istället skall vi visa hunden vad vi vill att den gör istället. Fokusera mera på de bra. Svårare än man tror. Jag säger nej ganska ofta, har jag nu märkt. Hittills har det ändå gått rätt så bra. En viktig och lärorik övning tycker jag.

Vi skulle också öva på att hälsa på hunden, utan att hunden hoppar eller skäller. Bianca hälsar redan ganska fint på oss, men med gäster är det lite svårare. Här efter får vi börja träna gästerna hur de skall hälsa på Bianca. Och träna Bianca hur hon skall hälsa på dem. Känns som att det kommer att bli en bra kurs!

Hundkurs i Kvevlax (5)

2 reaktioner på ”Säg inte Nej!

  1. Det mesta funkar rätt bra med Diiva. Men hur jag ska få henne, den av naturen vaktande och vallande hunden, att sluta skälla när det inte ”behövs”, det har jag inte lyckats komma på. Jag kan ju inte hålla på och belöna henne hela tiden för att hon är tyst 😀 eller för att hon hämtar andan mellan voffningarna…

    1. Ja, det där skällandet är knepigt tycker jag också. Bianca skäller nästan inte alls nu, hon är en väldigt tyst hund, men känner ändå igen problemet. Då Bianca var liten hade hon en period då hon skällde ganska mycket. Då provade jag med att bara ignorera det och inte ge henne uppmärksamhet överhuvudtaget, provade också att avleda det med .t.ex. någon leksak och om jag såg det komma, stoppa skallet före det kom med t.ex. en liten träningsstund. Men det är knepigt ja, tycker jag också. Speciellt om dom har det i sig, så att säga.

Kommentera

