En tränad hund är en stabil hund

Då Bianca var liten tränade vi dagligen, från att hon var åtta veckor ungefär. Då handlade det mycket om att lära henne vad som var rätt och fel, se till så hon fungerade i vardagen och få en lydig och funktionell hund helt enkelt. Vi tränade flitigt på olika sätt och gick även på valpkurs. Tyvärr var vi tvungna att avbryta den då hon blev sjuk, då lämnade all träning på paus.

Nu har Bianca varit frisk redan ett tag, men vi (läs: jag) har inte riktigt kommit igång med träningen igen. Inte som förut. Vardagliga saker som vänta, stanna, nej och varsågod håller vi ju såklart på med varje dag, det ingår i vår vardag. Men övrig träning eller att träna in nya saker har vi inte varit så aktiva med, jag har varit lat. Det erkänner jag.

Jag är av den åsikten att en hund behöver någon form av träning. Dels på grund av hjärngympan och tankeverksamheten det ger dem. De också behöver veta vem som är ledaren och vad som är rätt och fel. En hund vill ju oftast också vara människan till lags och vill kunna jobba för oss. Förstår ni ungefär vad jag menar?  Jag anser att en hund mår bra av att veta husets regler och att den känner att den gör något viktigt. En lydig hund som vet skillnaden på rätt och fel är oftast, i mina ögon, också en balanserad och stabil hund.

Nu har då alltså tagit mig i kragen igen och vi har återupptagit ”gå fint vid sidan” träningen. Hon kunde det ganska bra redan som liten, men nu kör vi på ny kula, eftersom det tidigare kunnandet fallit lite i glömska. Förutom det vill jag nu också satsa på att öva in inkallningen bättre och så lite ”självbehärskning”. Det övar vi med att t.ex. sätta en godis på marken framför henne, eller på hennes tass och hon måste vänta på lov innan hon får ta den. Vänta på lov betyder att hon ser mig i ögonen tills jag säger Varsågod.

I slutet av denna månad börjar vi på en ny hundkurs, förhoppningsvis får vi avsluta denna utan några som helst bekymmer. Då jag tränar med Bianca använder jag mig av ett speciellt hjälpmedel, ni skall få läsa mer om vad det är och lite mera om vår träning. Men det tar jag i ett annat inlägg, eftersom detta redan blev alldeles för långt.  hundkurs-i-kvevlax-6

Bild från förra valpkursen.

En reaktion på ”En tränad hund är en stabil hund

Kommentera

