En dag som torgförsäljare

I helgen knackade en vän mig på axeln och funderade om jag inte skulle hänga med henne och sälja loppisgrejjer på Vasa torg på söndagen. Det är gratis och du behöver inte prissätta något sade hon. Lät ju lätt som en plätt. Funderade en stund, men bestämde mig sedan för att hänga på.

Hade lite grejjer i garaget som åkt ut redan i samband med flytten, de fick följa med. Och så hade jag passligt nog alldeles nyss rensat garderoben. Mest kläder hade jag, men även lite böcker och inredningsprylar.

Före detta visste jag inte ens att man som privatperson får stå där och sälja sina egna saker. Men det får man, och om jag förstått det rätt så gäller detta endast söndagar mellan kl. 8-18 och endast på sommaren. Gissar då att det är Juni, Juli, Augusti det gäller. Så den här sommarens möjligheter börjar rinna mot sitt slut. Här är några att-tänka-på-punkter om du vill sälja på torget:

  • Var i tid! Jag kom till torget redan 09.00 och det var redan då mycket mycket människor. Senast 09.00 bör du vara där för att få en bra plats och även få sålt, mest sålde vi före 12.00.
  • Ha billiga priser eller var i alla fall beredd att pruta, detta gäller om du vill slippa saker. Vill du ha ett bestämt pris för en sak skall du såklart stå för det, men var då även beredd på att det kanske inte blir sålt. Jag fick gå ner i pris på det mesta. Det är ändå ett torg och folk förväntar sig relativt låga priser.
  • Växelpengar, ha mycket växelpengar! Jag hade mest 5 och 10 euros sedlar samt 2 och 1 euron.
  • Prissätt inte, säg bara rakt ut priser då folk frågar. Sparar massa tid.
  • Torkställning, om du säljer kläder och inte har en klädställning kan du använda dig av en torkställning. Det gjorde jag och det fungerade bra. Min torkställning är en tre-vånings där man kan ta bort själva hyllorna så det blev nästan som en vanlig klädställning.
  • Släpvagn, släpvagn kan fungera som bord, vilket det gjorde för många.
  • Reseväska, jag hade packat allting i en resväska på hjul, smidigt och lätt att dra efter sig.
  • Vatten och solkräm, vatten hade vi med oss men hade, dumt nog, inte satt solkräm på. Jag var riktigt röd om axlarna och ryggen då jag kom hem. Fick sätta tröjan på axlarna sista stunden på torget.
  • Matsäck, ha någon form av mellanmål med dig.
  • Ge inte upp, Det är ständig rörelse på torget fram till 15-16 tiden, jag sålde ännu en hel del just före kl.15. Så ge inte upp om du inte fått sålt första timmen.
  • Ta med dig en vän, mycket roligare om man är två 🙂Torget (3) Torget (6) Torget (5) Torget (1)

Jag sålde för ungefär 50 euro den här dagen och då var jag där från 09.00-15-00. Tror försäljningen beror mycket på vad man säljer. Vissa saker går åt, andra inte. Jag sålde en bok, flera klädesplagg, en inredningspryl, en picknickväska och en Iittala skål. Nu är ni lite klokare angående torgförsäljning, Happy Selling!

Kommentera

