Rabarbersaft med Lime

Ungefär den här tiden ifjol delade jag med mig av två rabarberrecept. Rabarbersaft och Rabarbermuffins. Även i år har jag tagit tillvara på rabarbern. Inga muffinsar detta år, med en hel del saft och några pajer. Tycker det är så kul att kunna bjuda på hemlagad saft då man får besök eller ta med sig som gåva då man blir bortbjuden.

I år fick jag tipset att byta ut citronen mot lime, så det gjorde jag. Och funderade på att sätta i en vaniljstång. Dock hade vi ingen vaniljstång hemma så satte i lite vaniljsocker istället. Jag gillar att improvisera, så har svårt att veta exakt mängder jag använt. Här kommer ett ungefärligt recept ifall någon känner för att göra saft :IMG_2073

Koka ett halvt kilo oskalad rabarber i  1 ½ halv liter vatten, koka tills rabarbern är helt mjuk.

– Sila, häll tillbaka den silade saften i den diskade kastrullen.

– Tillsätt socker, 1 kg stod det i grundreceptet. Jag brukar smaka av här och gå på känsla. ca .7 dl brukar jag ungefär sätta, men som sagt, smaka av.

– Tillsätt pressad citron (eller lime som jag gjorde). Samma sak här, smaka av.

– Klart!

5 reaktioner på ”Rabarbersaft med Lime

Kommentera

