Massa körsbär, men ingen kunskap. Hjälp!

Då vi flyttade hit var jag osäker på om det verkligen var ett körsbärsträd vi hade på gården. Visst var det ett körsbärsträd, de bekräftade ni och visst hade ni rätt. Sedan var jag osäker på om det här trädet verkligen kommer att ge oss körsbär. Då sade ni också att det kommer det säkert. Och det gjorde det, gör. Bären blir rödare för varje dag som går. Fortfarande sura, men det går framåt i rasande takt. Nu har jag, som även tidigare nämnt, ingen kunskap inom trädgård  och växter och verkligen inga gröna fingrar. Så nu behöver jag er hjälp.

Problem 1, bären faller ner på marken. Både de som är mörkare och de som är ljusare. Varför?

Problem 2, Fåglarna vill ta våra bär, tror jag. I alla fall ser det ut så. Våra jordgubbar är dom redan mästertjuvar på att sno, så antar dom är ute efter körsbären till näst. Hur skall man skydda dem? Trädet är rätt så enormt, så att sätta något nät över det kan bli liite knepigt. Eller inbillar jag mig bara att  fåglarna vill sno dem?

Problem 3, om fåglarna inte tar våra bär och jag faktiskt får en massa mogna körsbär från det här trädet. Vad skall jag göra med dem? Saft? Sylt? Kan man frysa dem? Äta som sådana kan man ju såklart göra, men tror inte vi hinner äta alla innan de blir dåliga och jag skulle verkligen vilja ta vara på dem.

Problem 4,  Bären som är mörkröda är fortfarande rätt så sura. Skall det vara så? Hur länge skall man vänta tills man plockar dem?

Är det något annat jag skall tänka på nu då trädet ger frukt eller i allmänhet någonting viktigt jag bör veta om just körsbärsträd? IMG_1941 IMG_1947 IMG_1945

2 reaktioner på ”Massa körsbär, men ingen kunskap. Hjälp!

  1. Man kan prova hänga cdskivor i trädet så blir fåglarna rädda när det blänker, men kan hända att dom blir vana efter ett tag o sedan struntar i det.. vet inte varför de faller, kanske närings/vattenbrist eller nån svamp som härjar? Och det ser ut som att ni har sura körsbär istället för dom söta som är mycket mörkare till färgen. Dom söta är riktigt mörklila 🙂

    1. Cd-skivor ja, att jag inte tänkte på det. Hmm. Okej. Att det kunde vara sura körsbär hade inte ens jag tänkt på. Tänkte att alla är söta 😀 Vad gör man med de sura då? Vill man ens äta dem? Igår fick jag höra att alla körsbär från träd är sura?! Dom vi har är i dagsläget betydligt mörkare än på dessa bilder.. De är vinröda skulle jag säga?

Kommentera

