En hel dag utomhus

Idag har jag varit ledig, så skönt. Speciellt nu då sommaren äntligen förstått att hitta till Vasa så uppskattas de lediga dagarna ännu mera. Redan på förmiddagen tog jag och Bianca en filt och några dynor och bänkade oss därefter på gräsmattan. Jag hade en bok och Bianca hade ett ben. Trots att jag hade lagt ut ett vattenbad åt Bianca som hon kunde plaska i, samt gjort i ordning en viloplats för henne i skuggan så likväl låg hon fastklistrad vid mig på filten. Där matte är, där är hon. Givetvis sökte hon sig till skuggan mellan varven, där trivdes hon ändå bäst. På gräsmattan låg vi ända in till sena eftermiddagen.

Nu på kvällen har vi varit ute och pynjat på i trädgården. Rensat ogräs, planterat om, jagat arbetshandskar, tuggat sönder plastkrukor. Vi hade bra samarbete, Bianca och jag. Jag rev upp ogräset, kastade det åt sidan och hon fångade det och spridde ut det på gräsmattan. Hmpf. Roligt hade hon i alla fall.

Jag har allt annat än gröna fingrar och tycker egentligen inte ens om trädgårdsarbete. Men jag tycker om en fin trädgård, så jag provar mig fram och gör så gott jag kan. Lyckligtvis har vi nästan bara blommor som sköter sig själva. Det är bara ruccolan jag tagit kål på hittills.

Vi kom in för ungefär en timme sedan och nu är båda helt slut. Det har varit en avkopplande dag, men ändå är man så matt då man spenderat en hel dag utomhus. Nu skall vi bara packa väskan klar före vi går och lägger oss, för imorgon efter jobbet åker vi ut till skären. Äntligen!IMG_2021

Kommentera

