Första besöket hos fysioterapeuten

Inleder ledig dag nummer två här hej. Konstigt hur de lediga dagarna alltid är smockfulla med program och de ibland nästan är tyngre än de dagar man arbetar. Igår hade jag späckat program, vilket resulterade i att jag slocknade i soffan redan före tio. Typiskt mig, lovar mig själv varje kväll att jag skall lyckas ta mig till sängen innan jag är alldeles för trött. Men det verkar vara mission impossible.

Ett av programmen igår var Biancas första möte hos fysioterapeuten. Vi går hos WasaActiveDog och är väldigt nöjda redan efter bara ett möte. Verkligen glad att jag bestämde mig för att besöka en fysioterapeut. Okej, visst var det även ett önskemål från Biancas uppfödare aka. min mamma. Men det är nog något jag skulle ha valt att göra själv också.

Vad sade Johanna på WasaActiveDog då? Hon märkte tydligt att det vänstra benet hade varit värre innan operationen, mycket riktigt. Biancas vänstra ben var mycket värre och skulle de valt att operera ett ben i taget, då hade det varit vänster först. Biancas högra ben hade läkt bra och var nästan i skick, medan det vänstra ännu behöver lite läkningstid. Bianca reagerade också mera då Johanna undersökte det vänstra. Hon gick lite ”styltigt” och tog ganska korta steg, men verkar ändå inte ha ont då hon går längre. Johanna sade att detta är en relativt lätt rehabilitering och utgående från vad hon sade kunde jag utläsa att Biancas prognos ser bra ut. Troligtvis kommer vi att träffas ungefär en gång i veckan fram till slutet av Maj. Då borde Bianca vara så gott som återställd igen. Bianca (4)

Hem med oss fick vi gymnastik övningar, massage rörelser och promenad direktiv. Flera gånger dagligen skall vi göra två olika övningar med benen, massage några gånger i veckan och nu får vi promenera 10-15 minuter två gånger per dag. En gång på plan mark som sand, asfalt eller grus och en gång i skogen eller något mjukare underlag.Vi får äntligen röra oss lite i skogen varje dag, bara 15 minuter. Men det är ändå en början. Och det bästa av allt, vi skall balansera på två ben, bakbenen. Jihuu. Orsaken till att det gör mig så glad är för att Bianca står vanligen mera på två ben än på fyra. Nu då det är en övning vi skall utföra dagligen är det perfekt. Idag skall jag inhandla en gymnastikboll åt henne, som vi sedan skall använda oss av nu och längre fram i rehabiliteringen. Efter påsken skall vi troligtvis börja simma med henne, beroende på hur läkningen framskrider.

Idag har vi redan gjort vår skogspromenad. Jag vet att hundar inte tänker ”tusan, nu har jag inte fått vara i skogen på fyra veckor, men på måndag får jag gå dit igen, äntligen”. Men jag kan lova er att jag såg en glädje i Biancas ögon som jag inte sett på länge. Svansen var betydligt gladare och hennes ögon tindrade. Det kändes som vi var de där bästa vännerna i skogen igen, riktigt där är vi inte än. Men snart, snart, snart. Nu måste jag bara hålla koll på mig själv, att jag inte blir för ivrig. Ett steg i taget, sakta fram.

2 reaktioner på ”Första besöket hos fysioterapeuten

Kommentera

