Det första mötet kan avgöra allt

Godkväll från Tammerfors. Här är jag igen, andra gången på två veckor. Stannar tills imorgon och åker sedan hem för att jobba veckan till slut. Kom hit imorse med fotvård på schemat, förra veckan var det teori och nu skall vi göra det i praktiken.

Förra veckan då jag var här var jag lite missnöjd med hur man tog emot mig. Kräver inte precis röda mattan och ett glas champagne med en banderoll som säger ”Välkommen Sara” vid dörren. Haha. Hade i alla fall önskat att någon skulle visa mig runt i skolan, berätta lite om den och hur min tid här kommer att se ut, träffa min handledare och så vidare. Inget sådant fanns förra veckan, det var stressade lärare som jag knappt fick en stund att tala med eller fråga saker av. Tyckte att intresset för min ankomst var nästan lika med noll. Fast visst kan jag förstå, det är väl så det är att vara lärare, stressigt och tidsbrist hela tiden. Denna vecka började åtminstone bättre. Min lärare talade mera med mig, frågade, berättade och visade. Och jag fick chansen att tala med henne och fram för allt fråga saker jag funderat på. Kändes så mycket bättre! Hon lärde mig, det som hon skall göra. Fick också träffa min handledare som berättade lite om planen för mig, hur hösten eventuellt ser ut och lit sådant. Tampere och Kosmetologskolan tog hem lite flera pluspoäng än förra veckan.

Förra veckan tog Omenahotelli hand om mig, bättre än bra. Sov som en prinsessa och drack ofattbart gott pulverkaffe. Denna vecka provar jag på ett annat hotell, lite förmånligare sådant. Rummet jag bor i är helt passande för mitt ändamål. Jag har en säng, en wc med dusch i korridoren och ett kök med mikro. En man bor i rummet längst mot ytterdörren, men förutom honom finns det ingen annan här.

Dock tog det lite tid innan jag slapp in i mitt bokade rum. Efter skolan gick jag hit, till hotellet, ringde på dörrklockan. Ingen öppnade. Ingen svarade i telefonen. Ingen svarade på mejl. Ingen var anträffbar. Övervägde redan att kolla om mitt kära gamla Omenarum fanns kvar, men då svarade kvinnan som troligtvis äger hotellet. Hon visste helt enkelt inte att jag var på kommande, det hade blivit strul med bokningen. Lång story, hon gav mig i alla fall ett rum efter ett par om och men. Mottagandet här var inte precis heller röda mattan med banderollen på väggen. Kvinnan som äger hotellet tyckte om att prata med lite högre volym än vad som kändes bekvämt och känslan då man kom hit var väldigt blandad. Hon tyckte att detta missförstånd som uppstått var mera mitt fel än hennes och visade sig inte speciellt service-minded. Egentligen tror jag bara att hon var en väldigt vimsig och höggljud personlighet som egentligen inte menade något illa. Men trött och irriterad som jag redan var, så gjorde hon inte saken bättre.bild

Tog en kopp Yoghurt Splash Te, så medan jag väntade på att hotellet skulle svara i telefonen.

Dagens lärdom: Det första mötet eller mottagandet har en mycket viktig betydelse! Det kan och det kommer att påverka hela fortsättningen. Vare sig det är skolor, hotell, affärer, nya vänner, arbetsgivare.. vad som helst. Det kan vara helt avgörande!

Med de visdomsorden slänger jag huvudet på dynan och säger tack och godnatt.

4 reaktioner på ”Det första mötet kan avgöra allt

Kommentera

