Två tredjedelar avklarade

Det är en tid sedan jag skrivit sådär specifikt om hur det går med Bianca och hennes små bakben. Vi är nu inne på sista veckan med bandage på. Det vill säga att vi snart har avklarat fyra veckor av de sex veterinären rådde oss att ta det försiktigt. Om två veckor har vi en tid bokat till fysioterapeuten som skall se på hennes ben och bedöma läget. Se hur förtvinade musklerna är, hur hon går, bedöma om hon behöver rehabilitering och hurdan i så fall. Hur återställd hon är helt enkelt.

Vår vardag ser ganska normal ut nu. Hon sover i bur om nätterna, men annars är hon för det mesta lös inomhus. Hon har aldrig lärt sig hoppa upp i varken soffan eller sängen, så det är bra. Eftersom hopp, trappor och plötsliga rörelser ännu bör undvikas. Vi går inga promenader, endast ut för att göra det som göras skall. Man märker tydligt att hon börjar tröttna på att ha strumpor på fötterna, att inte få vistas så mycket utomhus och fram för allt att inte få leka i skogen. Enda orsaken att hon har strumpor på fötterna är att bandaget blir alldeles för intressant annars, men snart slipper vi både strumpor och bandage.

IMG_0139

Fortfarande äter hon lite dåligt, vilket hon gjort hela tiden efter operationen. Vilket jag delvis kan förstå, hon rör ju inte på sig och behöver därför mindre mat. Hennes vanliga mat som är torrfoder tittar hon inte ens på, inte heller två andra sorter jag provat. ”Mjuk” mat ser hon lite på, eventuellt snusar på men spottar ut tillbaka om det råkar komma i munnen. Förra veckan var det kattmat som gällde och denna vecka är det hundkorv. Torkade kycklingfileer som är 100% kyckling (för hundar), det gillar hon. Skulle hon få så skulle hon inte äta annat än det. Det känns väldigt tveksamt att ge hundkorv och burkmat åt henne, vet inte varför. Jag är inte van att ge sådan mat åt hundar, våra hundar har alltid ätit torrfoder. Inte för att jag egentligen vet vad som är bättre. Funderar på om jag borde prova någon form av BARF mat med henne. Känner inte till det desto mera, men har hört bra saker om det. Får se, förhoppningsvis får hon den vanliga aptiten tillbaka snart igen.

Hon har inte överhuvudtaget ont i sina ben och är helt sig själv igen. Hon leker, är glad och myser med sin nalle. Såhär i efterhand är jag väldigt lättad över hela situationen. Hade förväntat mig en tuffare period efter operationen, men det har varit ganska lätt för oss. Inga större problem. Jag är också väldigt glad att jag valde att göra operationen så fort, för jag ser klart och tydligt att hon behövde den. Också glad att vi opererade båda benen samtidigt, annars skulle vi snart ha varit tillbaka i operationssalen. Ingen Bianca som vägrar gå mera, Ingen Bianca som kissar på golvet i smyg för att slippa gå ut och Ingen Bianca som ser ledsen ut. Bara min glada, spralliga och härliga Bianca igen.

7 reaktioner på ”Två tredjedelar avklarade

  1. Roligt att de gick så bra 👍 fast de visste jag ju för man tror att de här klarar vi inte av men med en sheltie går allt lättare än man tror 😊 Våra hundar har alltid ätit både torrfoder o burkmat brukar blanda med torrfodret 😉 o Wilma bevisar ju att man växer med den blandningen så tror inte du behöver oro sig för hundkorven heller 😊 ett tips blanda kycklingvinge o hund korv så kanske hon äter av båda 😊 stor kram till er 🐶

    1. Ja, verkligen. Allt har gått så mycket lättare än jag trodde det skulle gå 🙂 Ja, har också provat blanda lite, men det har inte varit populärt. Har också provat sätta kycklingfile i maten, men hon plockar bara snällt ut kycklingen och lämnar det andra. Kinkig eller listig, det kan man fråga sig 🙂 Tror inte hundkorven i sig är speciellt dålig, det är nog bara då man inte egentligen känner till vad som är bra eller dåligt som man blir osäker. Eller då man är van med en viss sort också. Nog börjar hon säkert äta normalt igen bara vi får igång motionen som vanligt 🙂

  2. Kan du tänka dig barf? Rått kött och ben. Det är ju det hundarna ätit i all tid. Inga tillsatsämnen eller nåt annat. Intervjuade nyligen en chef för musti & mirri som berättade om torrfoder och dess innehåll. Kan bara säga att jag aldrig kommer att mata det åt mina hundar 🙂 har alltid haft kinkiga hundar mwn nu med bard så tar det en minut så är skålen tom 😉

    1. Jag skulle absolut kunna tänka mig Barf, just därför att det känns naturligare och ”renare”. Enda orsaken till att jag inte ger det redan nu är väl okunskapen. Det kanske kunde vara ett alternativ för Bianca, hon verkar ju också bli den kinkiga typen. 🙂 Vilken typ av Barf ger du?

      1. Jag ger lite blandat. Mush, kennelrehu och delar jag får direkt från slakteriet, samt direkt från skogen. Även de kötten man får från vanliga butiker är bra. Rekommenderar att du joinar fb grupper med barf som ämnen,jag har fått mycket hjälp därifrån med mängder och tillsatser. Även internets värld är bra sålänge man håller sig till infosidorna och inte diskussions-sidorna 🙂 jättefin hund du har btw 🙂

  3. Jo nog kan då vara kinkiga o sluga haha men säkert börjar hon äta igen sen för sheltina är ju mat glada fast Leo var i början också lite så där att maten inte alltid dög 🙂

Kommentera

