Det där med att vara från en annan ort

Att bo i Vasa, men inte vara hemma härifrån är inte alltid helt lätt. Tacka Gud att jag hittat han här i Vasa, det har gett mig så otroligt mycket. Det har verkligen gett mig en plats i Vasa och jag får ta del av så mycket jag aldrig annars skulle få ta del av. Jag kan knappt räkna hur många gånger jag sagt att Vasa är som ett andra hem för mig, vilket det är. Eller i dagens läge vill jag påstå att det är mitt hem. Kanske det beror på att jag besökte Vasa rätt så mycket som liten, besökte mommo och hennes bror och far.

Ibland är det ganska skönt att kunna gå på stan utan att behöva se massa människor man känner. Kunna gymma och svettas som en gris utan att behöva ha massa bekanta runt omkring en. Samtidigt kunde det vara kul att nångång se den där barndomsvännen på stan. Eller stöta ihop med någon i omklädningsrummet på gymmet. Samtidigt som jag känner såhär så kan jag bli näst intill irriterad då jag är hemmahemma och man skall hälsa på alla man möter. Hela ön vet vad du gör, varför du gör det och hur du gör det.  Nu överdriver jag nog lite, men så känns det ibland. Beror troligtvis på att den ö jag kommer ifrån är så liten, så där känner eller i alla fall vet man i princip alla. Även om man känner många i Vasa, så är Vasa ändå större och man har ändå någon form av ”privatliv” kvar så att säga.

Men ja, som utböling har man inte den där grunden att stå på då man flyttar till ny ort. Om ni vet vad jag menar. Det är lite som att börja från noll, börja om. Vilket i mitt fall oftast har känts bra. Ibland tror jag också att folk glömmer att jag inte är härifrån. Jag behandlas som vilken annan österbottning som helst. Vilket är både bra och mindre bra.  Ibland rynkar folk på näsan då jag frågar åt vilket håll Sundom ligger, vad som finns i Malax eller varför dom kallar pennan för han. Jag känner fortfarande inte till alla ställen, storyn och dialekter härifrån. Jag kommer från en annan kultur skulle jag nästan vilja påstå, och det tar tid att anpassa sig.

Känslorna är många och blandade. Ibland får man en känsla av hemlängtan, fast man samtidigt redan är hemma. Någon som känner igen sig i dagens flumm?

 

7 reaktioner på ”Det där med att vara från en annan ort

  1. Känner helt igen mig :)! Trots att jag är österbottning och finlandssvensk i själ och hjärta känns Stockholm som ett andra hem då min mor är härifrån och jag spenderat mycke tid häromkring 🙂

    1. Skönt att höra att jag inte är den enda med dessa känslor 🙂 Man blir lätt tudelad då man har ena föräldern från ett ställe och den andra från ett annat. Fast det är ju inte bara negativt heller, man får ju lite av flera världar 🙂

  2. Känner så igen mig när du skriver om att det nästan blir jobbigt när man är på Kimitoön och man stöter på någon man känner hela tiden och så måste man småprata med den, fast det kanske är en dag som man har bråttom eller en dag där man verkligen inte har lust att prata med någon, man skulle ju bara en snabb sväng till butiken. Så det känns skönt här i Ekenäs, när man ändå är någoluna anonym (fast Ekenäs är ju inte så jättestort och jag bott här så länge så man ändå träffar på såna man känner, men ändå inte på samma sätt att man måste hälsa på alla man möter och sådär). Men det är konstigt, för när jag bodde kvar hemma så kommer jag inte ihåg att det var jobbigt… 😛

    1. Precis, just det jag också menar! Jag upplevde det inte heller jobbigt då jag bodde nere i Södra Finland. Jag tror man ser på det på ett helt annat sätt då man ”kommer utifrån” nu. Jag har märkt många nya saker jag aldrig heller tänkte på då jag bodde där, man ser det från ett annat perspektiv nu. Vilket säkert är helt nyttigt också 🙂

  3. Jag har ofta upplevt detsamma men lite tvärtemot förstås. Åkte från Vasa och har efter det alltid haft ena foten här och andra foten där. Ingen plats känner man till ordentligt och är lite borttappad vad gäller vissa saker.

Kommentera

