Okej att drömma smått?

Verkar som jag oftast hittar tiden att blogga vid morgonkaffet före jobbet. Lite underligt kan man tycka. Men jag har oftast väldigt lugnt och skönt på mina morgnar, bra med tid och pysslar ofta med det mesta. Ibland händer det sig att jag diskar lite, viker tvätt, förbereder mat eller just det, bloggar. Stressiga morgnar är inte min grej, så fortsätter köra på detta koncept även i fortsättningen.

Något som funnits i mina tankar de senaste dagarna är drömmar. Drömmar och mål. Största delen av mitt liv har jag varit omringad av människor som har stora drömmar och mål i livet, vilket inte alls felar. De har drömt om att få bo utomlands, ha världens drömjobb och resa jorden runt två varv. Fortfarande, inget fel. Jag däremot, har egentligen aldrig haft så stora drömmar. Ibland har jag funderat om det är någonting fel att inte drömma stort? Min dröm och mitt mål här i livet är först och främst att få vara frisk och lycklig, få en familj någongång i framtiden, bo på ett ställe jag trivs (som idag känns som Vasa) och ha ett jobb jag tycker om. Det är min dröm. Jag vill inte flytta utomlands, vill inte ha något fancyt jobb och vill inte resa jorden runt. I alla fall inte nu.2014-12-21 12.27.57

Jag imponeras av de som tar sitt pick och pack och flyttar till andra sidan jorden. De som lämnar familj och vänner bakom för att leta efter nya äventyr. De som besöker tusen länder varje år. De som kämpar sig framåt och uppåt och inte nöjer sig med lite. Men det är inte jag. Just nu vill jag bo här i stora lilla Vasa. Med min pojkvän, med min hund. Ha ett jobb och eventuella fortsatta studier på gång. Och jag nöjer mig med det. Är det okej att drömma smått och nöja sig med det man har? Eller borde man hela tiden sträva framåt och uppåt?

4 reaktioner på ”Okej att drömma smått?

  1. Det är inget fel med drömmar du har. Sannolikheten att nå mindre drömmar är troligare. Man kan ju alltid drömma om en häftig, snobbig job eller stora pengar och rikedom. Men i nuvarande sysselsättningsläge kan man vara lycklig att ha ett job man trivs i och tycker om. Och vad de gäller rikedom, nästan alla drömmer ju om lottos huvudvinst. Men hur många såna känner man, som har vunnit den? Men i alla fall, det är sunt att drömma. Mer eller minre realistiska drömmar.

Kommentera

