Gdansk II

Hade inte tänkt det skulle ta såhär lång tid innan ni fick höra om resten av resan. Inlägget har legat i Utkast-mappen ett bra tag, men har inte fått det publicerat. Det har dykt upp allt från sjukdom till tidsbrist här i mellan. Men nu kommer det i alla fall.

Så andra dagen alltså, då hyrde vi cyklar från hotellet och begav oss ut på en cykeltur. Vårt mål var egentligen några shoppingcenter och sedan ett gammalt fort. Vi började med shoppingcentren. Shoppade ingenting, gick mest bara runt och såg. I Gdansk fanns endel samma butiker som vi har, som t.ex. Cubus, H&M och Kappahl. Tyckte kanske inte det var någon större idé att åka till Polen och shoppa H&M – kläder och i övrigt föll ingenting mig i smaken.

img_5861 img_5862

Efter shoppingcentren skulle vi bege oss mot fortet, men trots turistkartan hittade vi inte riktigt fram. Så vi strosade runt i Gamla Stan istället. Tror vi såg ut som riktiga polacker då vi cyklade runt i stan. Eftersom det var en engelsk kvinna som stannade mig och frågade om vägen. Då jag förklarade att jag inte bor där, uttryckte hon sig förvånat med ”Oh Really?!”Gdansk (19) Gdansk (26) Gdansk (27) Gdansk (28) Gdansk (29) Gdansk (30) Gdansk (31) Gdansk (32) Gdansk (33) Gdansk (34) Gdansk (35) IMG_0893
IMG_0895 IMG_0901

Vi stannade på lite kaffe och mat mellan varven. Vår cykeltur visade sig bli en heldags aktivitet. Mittiallt var det kväll och vi åt middag på La Pampa Steakhouse. Kan förresten rekommendera stället, enda minuset var att dom inte riktigt hade stekningsgraderna på klart. Kan löna sig att beställa medium –  om man vill ha medium, eller till och med kanske rare. Men trevlig ställe och förmånligt. Vi åt varsin fin biffrätt, med dryck och efterrättsdrink för under 25e/person. Efter middagen gick vi ner till vattnet och satte oss på en bar-båt. Där hade de livemusik, vacker utsikt och gott att dricka. Där satt vi några timmar och hade det riktigt suveränt. Vips så var klockan natten och vi cyklade tillbaka till hotellet.

img_58768IMG_0925 IMG_0946 IMG_0967 IMG_0972 IMG_0978

Sista och tredje dagen åkte vi till en marknad som jag hade läst om på nätet. En äkta polsk stormarknad. Vi hoppade på tåget (jag vet, det låter lite väl lätt, men har man en pojkvän som jag så är det ganska lätt. Han kollar en karta och tar fram sin intelligens och så är vi framme. Inte alls så svårt.) Så ja, vi hoppade på tåget som kostade max 1 euro och tog kanske 20 minuter. Vi steg av vid Oliwa tror jag det hette, där gick vi en liten bit fram till marknaden. Det var en som en salig blandning av torg och loppis. Massa polacker som försökte sälja allt från fejk parfymer till skor, mat, kläder och fiskeredskap. Massa massa saker. Vi var nog dom enda turisterna där och jag tror det syntes på lång väg. Vi köpte inget, men det var verkligen intressant att se. Rekommenderar det, marknaden hette Zielony Rynek och fanns i Przymorzedistriktet.

img_5875 IMG_1018 IMG_1019 IMG_1020 IMG_1021 IMG_1029 IMG_1032 IMG_1035 IMG_1037 IMG_1040 IMG_1045

Från marknaden hoppade vi på samma tåg igen, med samma biljett och fortsatte till grannstaden Sopot. Oliwa låg mellan Gdansk och Sopot. Sopot var en annan typ av stad, lyxigare och lite annan stämning överlag. Vi gick runt i Sopot några timmar, såg oss runt och åt lite. Sedan åkte vi tillbaka till Gdansk. Gdansk   (21) Gdansk   (22) Gdansk   (23) Gdansk   (24) Gdansk   (25) Gdansk   (26) Gdansk   (27)

I Sopot fanns en härligt lång sandstrand och en pir man kunde gå ut på. Dock gick vi inte ut på den, eftersom det kostade samt att kön till biljettkassan var löjligt lång. Vi tyckte det räckte att se den från stranden istället. _MG_14148 Gdansk   (28) Gdansk   (29) Gdansk   (30) Gdansk   (31) Gdansk   (32) Gdansk   (35)

Väl tillbaka i Gdansk var vi väldigt trötta. Det hade varit tre intensiva men härliga dagar. Vi gick lite runt på stan, men åkte ganska snabbt tillbaka till hotellet för att packa och sova. Vårt flyg for nästa morgon lite över sex. Så det var tidig väckning. Hotellet hade beställt taxi åt oss och fixat take away frukost. Hemresan gick bra. Wizzair hade grymt goda smörgåsar på planet och det kändes skönt att åka hem igen. I Åbo plockade vi upp en glad Bianca. Sedan körde vi hem till Vasa, resan mellan Åbo och Vasa kändes ganska tung. Lång och tung.

Överlag hade vi en väldigt bra resa med mycket innehåll. Kan varmt rekommendera Gdansk och tre dagar där var helt perfekt tid. Nu tror jag att jag fått med det mesta, fritt fram att fråga eller kommentera. 🙂