Rabarber i alla dess former

Hur tur har inte jag som har en svärmor som gärna delar med sig av rabarbern. Eller Äpplena. Eller lingona. Ja, mycket fint och gott har jag fått ta del av tack vare henne. Sen förra året någongång började jag ju intressera mig mera för att ta vara på vad naturen har att ge. Plockade svamp nästan hela sensommaren och hösten. Frysen var full av blåbär och lingon. Och både äppelsaft, äppelmos och äppelpaj gjorde jag av alla härliga äpplen. Denna sommar fick jag då allså en kass med rabarber.

Provade på ett rabarbersaft recept. Blev supergott! Kunde inte bli enklare eller godare. Saften fick en perfekt balans mellan det söta och syrliga och man kunde bra blanda ut den med ganska mycket vatten. Receptet hittade jag här på mammasprings blogg, och hon hade hittat det här på Underbara Claras blogg.

I princip var det bara att:

– Koka ett halvt kilo hackad, men oskalad rabarber i 1 ½ liter vatten

– Sila, häll tillbaka den silade saften i kastrullen

– Tillsätt typ 7 dl socker(smaka av, det står 1 kg i receptet men jag satte inte så mycket)

– Tillsätt också pressad citronsaft från en citron

20140728-093837-34717695.jpg

För någon vecka sedan provade jag också på att göra rabarbermuffins. Eftersom jag inte är någon höjdare på att följa recept så blev det en liten kombination av flera recept jag hittade. Men det såg väl ungefär ut såhär:

– Vispa 1,5 dl socker med 150 g smör

– Tillsätt ett ägg, vispa. Tillsätt ett ägg igen, vispa

– Blanda ihop 2,5 dl mjöl, 1 tsk bakpulver (och kardemumma om man vill, det använde inte jag)

– Skär rabarbern i passliga tärningar (jag satte sedan rabarbern med i mjölblandningen, fungerade utmärkt)

– Vänd försiktigt ner mjöl-rabarberblandningen i den andra smeten

– Sedan tillsatte jag ännu 1 dl rabarbersaft i smeten, för att få den lite saftigare

– Fyll muffinsformarna till ungefär hälften

– Sedana kan man garnera med rabarber som man sticker ner i varje muffins ännu, jag strödde endast på lite socker och kanel blandning20140728-093709-34629494.jpg

Har ni andra bra tips på vad man kan göra med rabarber, så får ni gärna dela med er. Frysen är nu full med saft och muffins, men lite otillagad rabarber finns ännu kvar.

En reaktion på ”Rabarber i alla dess former

Kommentera

