Arabisk Linssoppa

Detta recept fick jag av en vän för en tid sedan. Har inte varit ett så stort fan av linser tidigare. Men då jag såg bilden på denna soppa som hon lagat såg det verkligen gott ut. Min mommo har någongång försökt bjuda linssoppa åt mig, men har tveksamt tackat nej. Nu undrar jag varför, det är ju hur gott som helst. Och enkelt. Detta recept var bara att fräsa lite grönsaker, hälla på vatten,tomatkross och linser. Lite kryddor. I princip det. Sedan kan man ju improvisera och slänga i lite saker som inte står i receptet. Ta vad man har i kylskåpet. Det är det fina med soppor.

 

Detta behöver du:

1 lök

1 morot

1 röd paprika

3 vitlöksklyftor

1 burk tomatkross

2 dl röda linser

12 dl vatten

3 tärningar höns- eller grönsaksbuljong

olivolja

salt

peppar

kryddor som också kan användas är curry, paprika, basilika och spiskummin.

Så här gjorde jag:

Hacka lök och vitlök. Skär morot och paprika i tärningar. Fräs detta i olivolja. Häll på tomatkross, vatten och buljongtärningar. Låt småkoka 10 minuter. Tillsätt linserna. Låt småkoka 10 minuter. Krydda och smaka av. Tillsätt finhackad persilja före servering. Servera med smulad fetaost.

bild (2)
Så Mommo, nästa gång du bjuder på linssoppa tackar jag gärna ja!

 

5 reaktioner på ”Arabisk Linssoppa

Kommentera

